X
تبلیغات
سیـستان سرزمین من

قالب پرشین بلاگ


سیـستان سرزمین من

نذر جد سید باقر

سید باقر از سادات برحق و محترم موسوی بود که یک نسل قبل از این به سیستان می زیست مرقد این سید جلیل القدر به قبرستان کهنه زابیل باقی است . چنین مرسوم است که هر درمانده و صاحب حاجتی هفت ریال یا هفت تومان و یا هفتاد تومان و گاه هقتصد تومان نذر جد این بزرگوار کند و آنگاه که به آرزوی خویش برسد به یکی از اعقاب وی بپردازد . این اعتقاد در میان مردم قدیم و سالمند سیستان بیشتر از جوانان مرسوم است و بسیاری از جوانان امروزی از آن نا آگاهند .

 نذر بی بی تندوری

زنان نیازمند و صاحب حاجت قدیمی سیستان بخصوص به هنگام درخواست شفای بیمارشان طنابی به گردن می آویختند و بعد با التماس و التجا بدور تنور خاموش می چرخیدند و چنین دعا می کردند که یا بی بی تندوری دو حاجت مرا روا کن گاهی نیز ضمن دعا و التماس اطراف تنور را جارو می زدند و هنگامی که آرزوی شان بر آورده می شد داخل همان تنور نان می پختند و بشکل خیرات بین مستمندان و یا همسایگان قسمت می کردند  .

نذر خانه خدا  (مسجد )

اگر این شیوه نذر به جاهای دیگر نیز کمابیش مرسوم است اما در سیستان بیشتر عمل می شود و آن چنین است که زن حاجتمند نذر کند که چون بیمار وی شفا یابد و یا حاجت وی برآورده شود تا چند روز مسجد را که خانه خدا گویند جارو نماید چنین عقیده است که کار اگر توسط دختر باکره انجام شود نتیجه بخش تر می شود 

 نذر ابوالفضل

و آن بیشتر به کشتن حیوان و تقسیم گوشت حیوانی از قبیل بز و گوسفند و گاو و شتر عملی باشد . گوشت حیوانی که بدین منظور ذبح شود در میان همسایگان و مردم مستحق و مستمند تقسیم گردد . آنان که توان ذبح مال ندارند مبالغی را در خورد وسع خویش به فقرا و مساکین بخشند اما ارجح و اولا همان خون نذری است که ریخته شود .

 نذر بی بی سه شنبه  

و این نوعی سفره نذرب باشد که از سوی زنان حاجتمند برای بر آورد حاجت و مطلب برگزار شود و چنین است که صاحب حاجت به هفت خانه آشنا رود که در آن خانه ها فاطمه نامی وجود داشته باشد و اعلام کند که قصد برگزاری سفره بی بی سه شنبه دارد و ار آن خانه ها متناسب با بذل و کرم خودشان چیزی از نقدینه و آرد و غیره دریافت کند ÷س کمک کنندگان را برای صبح سه شنبه به سفره دعوت کند و از آرد و ادویه گرفته شده حلوای نمکی نسبتا رقیقی به نام لیتی درست کند .چون لیتی پخته شود قبل از طلوع آفتاب مدعوین که همه زنان باشند در خانه صاحب نذر حاضر شوند و اتاق محل برگزاری مراسم را به شیوه خاصی بیارایند اما این آراستگی بیشتر صرف سفره شود .برروی سفره و درون سینی مقداری گل رس خمیر کرده و سخت قرار دهند پس ترکه های کوچک از چوب گز به طول تقریبی 25سانتی متر اماده سازند و مقداری پنبه پنبه به دور این چوبها پیچند و آنگاه هر یک را درروغن اندازند تا کاملا چرب شود و سپس ته چوب ها را در خمیر گل رس فرو برند و بدین ترتیب تعداد چندین چوب پنبه پیچیده شده را بدرون گل مذکور فرو برند و بعد هر یک را که در حکم شمعی است روشن کنند و اینها به اهستگی چون شمع بسوزد و اندرون سفره خوردنی ها گذارند بقدر وسع و توان خویش اما بیشتر بهمان لیتی و نان کفایت کنند پیش از صرف لیتی یکی از زنان بزرگسال و اگاه قصه بی بی سه شنبه را شمرده و بلند تعریف کند و حاضرین بدقت گوش دهند و یک نفر نیز مزتب لیتی را بهم زند و گوش به گفتار قصه گو نهد و بمواقع لازم بزبان تصدیق کند تا قصه تمام شود و همه اجازه یابند که بخوردن مشغول شوند پایان غذا ختم مجلس نذر است . در این مجلس فرد مذکر حتی کودک را راه نمی دهند و اگر پسر خردسالی به دنبال مادر بی تابی کند اورا سگ چوپان خطاب کنند و اجازه ورود دهند زنان حامله نیز در این مجلس حضور نیابند که بیم خطر برای جنین می رود . رکن اساسی این مراسم ادای نماز حاجت است که پیش از صرف لیتی ادا گردد .


برگرفته شده از کتاب کندو

رئیس الذاکرین

[ چهارشنبه هفتم مهر 1389 ] [ 16:1 ] [ مسعود خاکسفیدی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب